Van fietsende Dutchies & Zondagrijdende Aussies - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Aaf en Annemarieke Koelewijn - WaarBenJij.nu Van fietsende Dutchies & Zondagrijdende Aussies - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Aaf en Annemarieke Koelewijn - WaarBenJij.nu

Van fietsende Dutchies & Zondagrijdende Aussies

Door: Annemarieke

Blijf op de hoogte en volg Aaf en Annemarieke

05 Oktober 2014 | Australië, Fremantle

Als je mij na een paar dagen in Australie zou vragen wat zijn nou typische Australians (buiten de Aboriginals natuurlijk) dan zou ik het je niet kunnen vertellen! In het Shipwreckmuseum werken mensen uit Engeland, de man van de rijwielhandel komt oorspronkelijk uit de buurt van Breda, de organic groente- en fruitstal op de Freemantle Market wordt gerund door een oorspronkelijk uit Vietnam afkomstig echtpaar en dan heb ik het nog niet over de andere Aziaten, de hippies, de Italiaanse en Griekse gemeenschap en niet vergeten de Dutchies .... er wonen 22 miljoen mensen in Australie, die hun roots hebben in meer dan 200 landen. Het is hier dus echt multiculti en het doet Europees aan al groeien hier palmbomen, eucalyptussen, cactussen en zie je overal bomen met prachtige rode red bottlebrush bloemen, vliegen er een paar pelikanen voor het balkon langs en hoor je overal het geschreeuw van felgekleurde parkieten met namen als de Eastern Rosella en de Purple-crowned Lorikeet!
Op zaterdag gaan mensen net als bij ons boodschappen doen op de markt op zaterdag. Ik stap dus vol goede moed op mijn fiets, helmpje op en gaan, Elly rijdt voor me want het is natuurlijk levensgevaarlijk, een Dutchie die nog nooit links heeft gefietst. We komen heelhuids bij de overdekte Fremantle Market aan, waar ik kennis maak met het lieve echtpaar van de organic groentekraam waar Elly en Dick altijd hun spullen halen. Het meest verbaasd ben ik over een soort witte ronde huisjes, die cocosnoten blijken te zijn, boortje erbij, gaatje er in, rietje er in en genieten maar. Vervolgens naar de biologische bakker en dan weer naar huis. s´middags met Dick en mama weer naar Fremantle toe, nu met de auto: Australian Dollars pinnen bij de ATM, een container water halen bij supermarket en op de markt een fles olijfolie laten bijvullen. Wij in Nederland lopen nogal achter met onze nieuwe geenverpakkingwinkels.
Joggen doen ze hier ook! Op zondagochtend een drukte van belang, de lopers van de halve marathon komen voor langs. Bij sommigen merken we op `doe het niet` haha. Jammer voor hen is het weer ook omgeslagen en begint het nogal te stormen en te regenen.
Tijd dus voor een toeristisch tripje met de auto en ja hoor..... iets heel herkenbaars: de zondagrijders! Ze zijn overal! Het voelt hetzelfde als in Nederland maar we laten ons humeur hier niet door verpesten en er is zoveel te zien: typische Australische huizen met leuke veranda´s omgeven door bougainvilla en andere felgekleurde wildflowers. Het uitzicht op Perth is geweldig met zijn wolkenkrabbers. Op de terugweg rijden we langs de oevers van de Swan, we werpen een blik op de Duijfken waar Elly werkt en Dick laat ons zien waar zij eerder gewoond hebben en waar zij graag zouden willen gaan wonen, maar dat is toekomstmuziek! Wordt vervolgd......