Grootste walvismigratie op het zuidelijk halfrond - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Aaf en Annemarieke Koelewijn - WaarBenJij.nu Grootste walvismigratie op het zuidelijk halfrond - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Aaf en Annemarieke Koelewijn - WaarBenJij.nu

Grootste walvismigratie op het zuidelijk halfrond

Door: Annemarieke

Blijf op de hoogte en volg Aaf en Annemarieke

12 Oktober 2014 | Australië, Fremantle

Wat een belevenis om een paar van de 35000 walvissen met hun nieuwgeborenen langs te zien trekken. Elk jaar van half september tot in november trekken 35000 walvissen van de voedselgebieden op Antarctica naar de warmere Indische Oceaan om zich voort te planten voor de West Australische kust. Met hun jongen trekken ze daarna verder naar Zuid Afrika en een kleiner percentage naar Mozambique en Madagascar om te overwinteren. Wij, Dick en ik vallen met onze neus in de boter tijdens een twee uur durende whale watching cruise. Tot drie keer zien we een walvis helemaal uit het water springen (breaching heet dat), echt geweldig, amazing en er zijn geen woorden voor! We krijgen daarna een staartenshow van moeder en kind, waarschijnlijk doet het kind de moeder na en als toetje komt er een school dolfijnen langs! Dit moet je een keer in je leven meegemaakt hebben.
Verder zijn we ondergedompeld in de historie van Fremantle en omgeving met een bezoek aan the round house, het op twee na oudste gebouw van West Australie dat diende als een soort politiebureau. De Engelse kolonisatie van West Australie begint als Kapitein James Stirling in 1827 arriveert in de Swan River en ontdekt dat het land hier enorme natuurlijke rijkdommen heeft. Hij rapporteert aan His Majesty´s Government in England en dit heeft geleid tot de Swan River Settlement: Fremantle, Perth en Guildford werden gesticht. Omdat er een groot tekort aan mankracht was, werden in totaal 10.000 veroordeelden naar West Australie gebracht. Het was in het begin een zogenaamde Penal Colony. De Engelsen maakten dus werk van dit gebied terwijl de Fransen en Hollanders (de Nederlanders gaven het de naam Nieuw Holland) die er eerder waren het gebied ´sterile, forbidding en inhospitable´ vonden. Omdat het hier zo´n afgelegen gebied is (Perth is de meest afgelegen hoofdstad ter wereld) zijn veel historische gebouwen in Fremantle bewaard gebleven, zeker in High Street (zie foto´s). Verder verken ik met Elly het culturele leven, exposities en vergapen we ons in enkele van de prachtige winkels! Zondagochtend op het fietsje naar een alternatieve markt even buiten het centrum van Fremantle waar wel 80% van de aangeboden produkten biologisch is. Er is live muziek en het is een beetje een hippiesfeertje. Erg gemoedelijk en de smoothies ]ijn verrukkuluk.
Wil je proeven hoe de ´first settlers´ leefden dan kun je het stadje Kalamunda bezoeken, een soort openluchtmuseum te vergelijken met de Zaanse Schans. Een leuke bezigheid voor de zondagmiddag. Wat zullen die eerste migranten het moeilijk gehad hebben! Trouwens overal in het stadje zie je Europese en zelfs Nederlandse invloeden. Shell bestond al, je vindt er ´wooden shoes´ en zelfs een blikje Nederlandse chocolade. Singer naaimachines waren in en de teil stond net als bij ons voor de kachel.
Terug naar het heden: veel Australiers zijn gek op basketball dus dat moet je ook meemaken. Op naar de Arena van Perth voor de openingswedstrijd van het seizoen. Hele gezinnen met babietjes in club tenue, zelfs hele dikke dames dragen zo´n lang slank gesneden basketball shirt van de Perth Wildcats, die eigenlijk alleen geschikt zijn voor slanke basketballers van 2 meter en langer. Het is heel Amerikaans met rondspringende cheerleaders en allerlei vermaak en lawaai/muziek terwijl de wedstrijd gewoon doorgaat. Wij met bier en zak chips in de aanslag kijken onze ogen uit. Het meest aparte vermaak is de ´muscle cam´, alle enigszins mannelijke mannen laten hun spierballen zien en komen op het webcamscherm. Helaas voor alle fans verliest hun club, ze druipen teleurgesteld af maar dat gaat heel ordelijk zonder vandalisme of vechtpartijen. Wordt vervolgd......

• 12 Oktober 2014 - 17:56

Jan, Joke, Robert, Martine, Berit En Byron:

hallo wereldreizigers!! We genieten van jullie verhalen foto's. Wat is het daar toch mooi! We kijken uit naar de walvis foto's! Geniet er van en tot horens.

Lieve groeten uit Bad Bentheim!!

• 13 Oktober 2014 - 14:35

Ellie Goedhart:

Hoi Annemarieke en Aaf,
    Leuk jullie reis een beetje mee te beleven,ga zo door met genieten en al jullie belevenissen op te schrijven het is weer snel genoeg voorbij.Ik geniet zo ook mee met de foto"s bij het verslag.
    Groetjes van Ellie.

• 13 Oktober 2014 - 17:42

Anja Van Dulmen:

De whale watch inclusief dolfijnen is natuurlijk superuniek, maar ik zou de 'muscle cam' ook wel eens willen zien. En dan proberen niet te lachen.....

• 18 Oktober 2014 - 12:03

Anke Heijnen:

zaterdagochtend momentje, een warme herfstdag in Nederland, genieten van jullie belevenissen en foto's in dat geweldige Australië, maar vooral van de informatieve verslagen van de reisleider. Thanks, Ann. X
    Ik verheug me op morgen, dagje Zaanse Schans met Simon.
    Liefs, Anke. Kus voor Aaf, Dick en Elly.